Αναρτήσεις

Οι αυτοπαθείς αντωνυμίες στα αρχαία και στα νέα ελληνικά

Εικόνα
Αυτοπαθείς αντωνυμίες Στα νέα ελληνικά Αυτοπαθείς αντωνυμίες ονομάζονται αυτές που δείχνουν ότι το πρόσωπο που ενεργεί το ίδιο συγχρόνως δέχεται και την ενέργεια. Δε χρησιμοποιούνται τόσο συχνά όσο οι προσωπικές και οι κτητικές αντωνυμίες. Εμφανίζονται συνήθως στον προφορικό λόγο. Οι αυτοπαθείς αντωνυμίες παρουσιάζουν τύπους μόνο στην ονομαστική, τη γενική και την αιτιατική.   Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός Α΄ ΠΡΟΣΩΠΟ Ον. ο εαυτός μου ο εαυτός μας Γεν. του εαυτού μου του εαυτού μας και των εαυτών μας Αιτ. τον εαυτό μου τον εαυτό μας και τους εαυτούς μας Β΄ ΠΡΟΣΩΠΟ Ον. ο εαυτός σου ο εαυτός σας Γεν. του εαυτού σου του εαυτού σας και των εαυτών σας Αιτ. τον εαυτό σου τον εαυτό σας και τους εαυτούς σας Γ΄ ΠΡΟΣΩΠΟ Ον. ο εαυτός του/της ο εαυτός τους Γεν. του εαυτού του/της του εαυτού τους και των εαυτών τους Αιτ. τον εαυτό του/της τον εαυτό τους και τους εαυτούς τους Στο γ΄ πρόσωπο υπάρχουν και οι τύποι  του εαυτού των ,  τον εαυτό των  και  τους εαυτούς των , οι οποίοι χρησιμοποιούνται

Θεωρία: πρόταση απλή, ελλειπτική και επαυξημένη.

Εικόνα
  Θεωρία   Ασκήσεις 1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις: Καλημέρα. Ο Γιάννης φαίνεται λυπημένος. Δεν θα έρθεις; Η Ελένη δεν τρώει μπάμιες. Ο Γιάννης και η Μαρία είναι αδέρφια. Ο παππούς κάθεται. Τα καλοκαίρια στη Νάξο έχει πολύ αέρα. Το καλοκαίρι είναι ιδιαίτερα αγαπημένη εποχή. Η αδερφή του Γιάννη σπούδασε Αρχαία Ιστορία στο εξωτερικό. 2. Οι παρακάτω προτάσεις είναι επαυξημένες. Να τις μετατρέψεις σε απλές: Το μεγάλο γραφείο μου βρίσκεται κάτω από το φωτεινό παράθυρο. Το δωμάτιό μου είναι πολύ όμορφα διακοσμημένο. Το σχολείο του αδερφού μου οργάνωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδρομή στο Πλανητάριο. Τα λουλούδια στο σαλόνι μύριζαν πολύ ωραία. ©  Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος All rights reserved

Έκθεση-Σχεδιαγράμματα

Εικόνα
Α΄ Γυμνασίου Έκθεση – Σχεδιαγράμματα   Ενότητα 1η Θέμα: Σκέψεις και συναισθήματα από τις πρώτες μέρες στο νέο μου σχολείο   Πρόλογος Νέα σχολική χρονιά-νέο περιβάλλον, παλιοί και καινούργιοι φίλοι στο σχολείο                              Κύριο μέρος 1η παράγραφος – Σκέψεις Επιλέγω ένα από αυτά ή τον συνδυασμό αυτών: - Περιγραφή του σχολείου -Σχολιασμός: Μου αρέσει ή όχι; Π.χ. όμορφο κτίριο, μεγάλο, η αίθουσα χωράει πολλά άτομα, υπάρχει μεγάλος πίνακας στην τάξη, γυμναστήριο έξω από το σχολείο, είναι δίπλα στο παλιό μου σχολείο και βλέπω τους παλιούς μου φίλους κλπ κλπ. - Αναφορά σε καινούρια μαθήματα, όπως τα Αρχαία Ελληνικά, η Πληροφορική, η Βιολογία. - Σχολιασμός: Κάποια είναι δύσκολα και βαρετά, ενώ άλλα είναι πιο εύκολα και ενδιαφέροντα. Γράφω τι μου αρέσει εμένα. - Καθηγητές για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Είναι διαφορετικά από το δημοτικό. Καλό ή κακό; Κάθε καθηγητής ασχολείται με αυτό που έχει σπουδάσει και είναι καλός σε αυτό που κάνει, κάνει το μάθημα εν

Ερωτηματικές αντωνυμίες στα Αρχαία και στα Νέα Ελληνικά

Εικόνα
Ερωτηματικές αντωνυμίες Ερωτηματικές ονομάζονται οι αντωνυμίες που χρησιμοποιούνται, όταν θέλουμε να ρωτήσουμε κάτι. Η χρήση τους είναι πολύ συχνή στον προφορικό λόγο, κυρίως σε κειμενικά είδη που περιέχουν πολλές ερωτήσεις (συνεντεύξεις, ερωταποκρίσεις κτλ.). Στα Νέα Ελληνικά Mορφολογία Ερωτηματικές αντωνυμίες είναι οι εξής: α)   Τι  (άκλιτο): π.χ.  Τι κάνεις; β)   Ποιος, ποια, ποιο:  π.χ.  Ποια άσκηση έχουμε σήμερα;  Κλίνεται όπως το επίθετο  γλυκός, -ιά, -ό  (βλ. σ.51). Παρουσιάζει δεύτερους τύπους στη γενική ενικού και πληθυντικού και στην αιτιατική πληθυντικού:  ποιου / ποιανού, ποιας / ποιανής, ποιων / ποιανών, ποιους / ποιανούς.  Aυτοί οι δεύτεροι τύποι είναι πολύ συχνοί στον προφορικό λόγο, σε οικείο ύφος, καθώς και στη λογοτεχνία. Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο Ονομ. ποιος ποια ποιο ποιοι ποιες ποια Γεν. ποιου ποιας ποιου ποιων ποιων ποιων Αιτ. ποιον ποια(ν) ποιο ποιους ποιες ποια Στη γενική ενικού χρησιμοποιείται συχνά σε

Το Ρήμα στα Νέα Ελληνικά

Εικόνα
Θεωρία      Το  ρήμα   αποτελεί από συντακτική άποψη το κεντρικό στοιχείο πάνω στο οποίο στηρίζεται η πρόταση της νέας ελληνικής. Με αυτό εκφράζεται στον λόγο η ενέργεια ή η κατάσταση του υποκειμένου του ρήματος, π.χ.  Oι επιβάτες  κατεβαίνουν  από το λεωφορείο.  Το ρήμα λειτουργεί ως στοιχείο που καθορίζει τον αριθμό και το είδος των άλλων γλωσσικών στοιχείων που συνδυάζονται με αυτό και παράλληλα θεμελιώνει το μήνυμα που δίνεται από την πρόταση, π.χ.  Εργάζεται    στο κατάστημα του θείου του , αλλά  Συνεργάζεται   με τον θείο του. Η  ρηματική φράση  είναι το λεκτικό σύνολο στο οποίο συνδυάζεται το ρήμα με τα στοιχεία που το συμπληρώνουν (αντικείμενο, κατηγορούμενο, επιρρηματικά στοιχεία), π.χ.  Ο Παύλος  ακούει ραδιόφωνο . Μπορεί να αποτελείται και μόνο από το ρήμα, π.χ.  Η Ζωή  παίζει .  Πολλές φορές οι λέξεις που αποτελούν τη ρηματική φράση δένονται νοηματικά τόσο στενά μεταξύ τους που μπορούν να αποδοθούν και με ένα ρήμα, π.χ.  Ο Σωτήρης  νιώθει πλήξη  → Ο Σωτήρης  πλήττει .   ΆΡ

ΚΤΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ-ΑΥΤΟΠΑΘΕΙΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

Εικόνα
Κτητικές αντωνυμίες Κτητικές είναι οι αντωνυμίες που δηλώνουν σε ποιο πρόσωπο ανήκει κάτι. Χρησιμοποιούνται πολύ συχνά τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο. Mορφολογία Κτητικές αντωνυμίες είναι οι εξής: α)  Οι γενικές των αδύνατων τύπων της προσωπικής αντωνυμίας μετά από ουσιαστικά. Χρησιμοποιούνται, όταν λέγεται απλά πως κάτι ανήκει σε κάποιο πρόσωπο, π.χ.  Αυτό είναι το βιβλίο  μου . Αυτή είναι η γυναίκα  του . β)  Τα  δικός, δική, δικό  με τις γενικές των αδύνατων τύπων της προσωπικής αντωνυμίας. Χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που θέλει ο ομιλητής να δώσει έμφαση ή να αντιπαραθέσει αυτό για το οποίο γίνεται λόγος με κάτι άλλο, π.χ.  Θέλει το  δικό  σου βιβλίο, όχι το  δικό  του.  Η αντωνυμία αυτή έχει τρία πρόσωπα και δύο αριθμούς. Κλίνεται όπως τα επίθετα σε  -ος, -η, -ο  (σ. 49). Ανάλογα με το πρόσωπο και τον αριθμό των κτητόρων, παρουσιάζει τους παρακάτω τύπους: Α΄ πρόσωπο : για έναν κτήτορα:  δικός μου, δική μου, δικό μου, για πολλούς κτήτορες:  δικός μας, δική μας, δι