Αναρτήσεις

Ονοματική και ρηματική διατύπωση

Εικόνα
 

Νεοελληνική Γλώσσα Λυκείου. Μακροπερίοδος & Βραχυπερίοδος λόγος

Εικόνα
Μακροπερίοδος και Βραχυπερίοδος λόγος Μακροπερίοδος λόγος μέσω αυτού επιδιώκεται η μετάδοση ενός μηνύματος με αναλυτικό τρόπο, προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι λογικές σχέσεις των εννοιών. Με αυτό τον τρόπο προσδίδεται επισημότητα και πολυπλοκότητα στον λόγο. Βραχυπερίοδος λόγος μέσω αυτού επιδιώκεται η μετάδοση ενός μηνύματος με απλό και λιτό τρόπο, προκειμένου να γίνει κατανοητό και εύληπτο στον αναγνώστη. Με αυτό τον τρόπο προσδίδεται ζωντάνια και αμεσότητα στον λόγο. Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Νεοελληνική Γλώσσα Λυκείου. Ονοματική και Ρηματική Διατύπωση

Εικόνα
Ονοματική και Ρηματική Διατύπωση Ονοματική διατύπωση (Ονοματικό σύνολο) Με τον όρο "ονοματικό σύνολο" εννοούμε ένα ουσιαστικό με τα συμπληρώματά του, είτε είναι άρθρα, είτε επίθετα, είτε αριθμητικά κ.ά. Μέσα από τη χρήση των ονοματικών συνόλων, διατυπώνονται μηνύματα σύντομα και πυκνά. Έτσι, αποκτούν μια γενική, αφηρημένη και διαχρονική ιδιότητα, αντί κάποιας μόνιμης και συγκεκριμένης. Ο συντάκτης του κειμένου χρησιμοποιεί την ονοματική διατύπωση για να αποκαλύψει τη διανοητική δύναμή του και το υψηλό επίπεδο λόγου του. Συνήθως η ονοματική διατύπωση χρησιμοποιείται σε κάποια επίσημη επικοινωνιακή περίσταση. Ρηματική διατύπωση (ρηματικό σύνολο) Με τον όρο "ρηματικό σύνολο" εννοούμε τα ρήματα μαζί με τις φράσεις που τα συμπληρώνουν, όπως το αντικείμενο, το κατηγορούμενο, τα επιρρήματα, τις πλάγιες πτώσεις κ.ά. Η ρηματική διατύπωση αφορά σε ένα συγκεκριμένο γεγονός. και περιγράφει τις συγκεκριμένες πράξεις που δηλώνονται μέσω της χρήσης ρημάτων. Ο συντάκτης του κειμένο

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου. Θεωρία: Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί (Γενική)

Εικόνα
  Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί Η Γενική πτώση ως ετερόπτωτος προσδιορισμός ονομάζεται αλλιώς γενική προσδιοριστική και έχει τις εξής σημασίες:' γενική του κτήτορα (ή αλλιώς γενική κτητική), π.χ. Το βιβλίο της Μαρίας είναι πολύ ενδιαφέρον γενική της ιδιότητας, π.χ. Έφηβος 15 ετών γενική διαιρετική (ή αλλιώς του συνόλου στο οποίο ανήκει κάποιος ή κάτι), π.χ. έφαγε ένα κομμάτι της τούρτας γενική του περιεχομένου, π.χ. το μπουκάλι του λαδιού είναι στο τραπέζι γενική της αιτίας, π.χ. Η ανακοίνωση του χωρισμού τον πίκρανε γενική του σκοπού, π.χ. Τα ποτήρια του νερού είναι στο πάνω ντουλάπι γενική του τόπου, π.χ. Τα πλατάνια της πλατείας είναι πανέμορφα γενική του χρόνου, π.χ. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς γενική αντικειμενική & γενική υποκειμενική: στην πρώτη περίπτωση, η γενική αντικειμενική είναι δίπλα σε ουσιαστικά που προέρχονται από ρήματα και εκφράζουν το αντικείμενο της ενέργειας που δηλώνει το ρήμα, π.χ. Η αυστηρή κριτική του βιβλίου (έκριναν το βιβλίο - άρα το αντικείμενο της ε

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου. Θεωρία: Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί (Αιτιατική)

Εικόνα
  Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί Η Αιτιατική πτώση ως ετερόπτωτος προσδιορισμός Η Αιτιατική πτώση μπορεί να δηλώνει τα εξής:  αναφορά (μήκος, πλάτος, βάθος, ύψος κλπ.), π.χ. Έβαλα στο σαλόνι μία κουρτίνα τρία μέτρα φάρδος και τέσσερα μέτρα μήκος. ποσό (ή μέτρο), π.χ. Έχτισε έναν πύργο 10 μέτρα περιεχόμενο, π.χ. Είναι γεμάτος αγάπη για όλους Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου. Θεωρία: Το Ρήμα (Μέρος Πέμπτο)

Εικόνα
 Η φωνή και η συζυγία του ρήματος Η φωνή Η μορφή του ρήματος καταδεικνύει τη φωνή στην οποία βρίσκεται ένα ρήμα. Πιο συγκεκριμένα, όταν ένα ρήμα λήγει σε -ω, είναι στην ενεργητική φωνή, ενώ όταν λήγει σε -μαι, είναι στην παθητική φωνή. π.χ. διαβάζω (ενεργητική φωνή)  κοιμάμαι (παθητική φωνή) Τα περισσότερα ρήματα απαντούν και στις δύο φωνές, δηλαδή και στην ενεργητική και στην παθητική φωνή.  π.χ. χτενίζω - χτενίζομαι Τα ρήματα που ΔΕΝ έχουν ενεργητική φωνή, με άλλα λόγια τα ρήματα που συναντάμε μόνο στην παθητική φωνή (π.χ. έρχομαι, εργάζομαι, φοβάμαι) λέγονται Αποθετική Ρήματα . Η συζυγία η συζυγία είναι ο τρόπος σύμφωνα με τον οποίο κλίνεται ένα ρήμα. Για να το κατανοήσουμε αυτό, θα πρέπει να παρατηρήσουμε τον τονισμό του ρήματος. Αν παραδείγματος χάριν τονίζεται στην ενεργητική φωνή στην παραλήγουσα (π.χ. ντύνω) και στην παθητική φωνή στην προπαραλήγουσα (πχ. ντύνομαι), τότε ανήκει στην ΠΡΩΤΗ ΣΥΖΥΓΙΑ. Αντιθέτως, αν ένα ρήμα τονίζεται στην ενεργητική φωνή στη λήγουσα (π.χ. αγαπώ) κα

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου. Θεωρία: Το Ρήμα (Μέρος Τέταρτο)

Εικόνα
  Η έγκλιση Η έγκλιση των ρημάτων δείχνει με ποιον τρόπο βλέπει ο ομιλητής το περιεχόμενο και την ενέργεια του ρήματος. Οι εγκλίσεις είναι οι εξής: η οριστική, η υποτακτική και η προστακτική. Η οριστική έγκλιση χρησιμοποιείται όταν κάτι είναι βέβαιο ή όταν αποτελεί μια δήλωση π.χ. έξω έχει λιακάδα Η υποτακτική έγκλιση χρησιμοποιείται όταν κάτι είναι επιθυμητό π.χ. να έρθεις εδώ Η προστακτική έγκλιση χρησιμοποιείται όταν διατάζουμε, δηλαδή εκφράσει μια προσταγή π.χ. κλείσε την πόρτα! Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος