Αναρτήσεις

Κεφάλαιο: Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής (Μέρος τρίτο)

Εικόνα
  Απρόσωπη σύνταξη  Απρόσωπα ρήματα Ονομάζονται έτσι ρήματα που χρησιμοποιούνται στο γ΄ ενικό πρόσωπο και δεν παίρνουν πρόσωπο ή πράγμα ως υποκείμενό τους αλλά άναρθρο απαρέμφατο ή δευτερεύουσα (ονοματική) πρόταση.  Π.χ. δεῖ, προσήκει, χρή, δοκεῖ  Απρόσωπη σύνταξη έχουν και οι  απρόσωπες εκφράσεις α)  Με το ρήμα  ἐστὶ  και ένα αφηρημένο ουσιαστικό ή το ουδέτερο ενός επιθέτου ή μιας μετοχής β)  Με το ρήμα  ἔχει  και ένα τροπικό επίρρημα Σύνταξη Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο: α)  Απαρέμφατο: Δεῖ τὸν παῖδα  ζῆν  κατὰ τὸ πρόσταγμα τοῦ παιδαγωγοῦ . Προσήκει  μισεῖν  καὶ  κολάζειν  τοὺς προδότας καὶ δωροδόκους . Ἀνάγκη ἐστὶ  μάχεσθαι . β)  Δευτερεύουσα πρόταση, κυρίως ειδική, πλάγια ερωτηματική ή ενδοιαστική 3 : Δῆλόν ἐστι  ὅτι κέρδους ἕνεκ' ἀδικοῦσιν . [ ειδική ] Ἀγγέλλεται  ὅτι βασιλεὺς ἀφίκετο . [ ειδική ] Ἄδηλόν ἐστι  εἰ βουλήσονται φίλοι εἶναι . ( αν θα θελήσουν ) [ πλάγια ερωτηματική ] Δέος ἐστὶ  μὴ παρακρουσθῆτε ὑπὸ τούτων . [ ενδοιαστική ] N.E

Κεφάλαιο: Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής (Μέρος δεύτερο)

Εικόνα
  Απαρέμφατα  Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο κ.ά. του ρήματος. Εφόσον όμως το απαρέμφατο είναι ρηματικός τύπος, τότε συντάσσεται , δηλαδή παίρνει και το ίδιο υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο κ.τ.λ.  Υποκείμενα απαρεμφάτων-ταυτοπροσωπία/ετεροπροσωπία  Το υποκείμενο του απαρεμφάτου (του άναρθου ή του έναρθρου) μπορεί να είναι:  α) το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος (το αυτό πρόσωπο), οπότε λέμε ότι έχουμε ταυτοπροσωπία  β) διαφορετικό από το υποκείμενο του ρήματος (έτερο πρόσωπο), οπότε λέμε ότι έχουμε ετεροπροσωπία Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Κεφάλαιο: Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής (Μέρος πρώτο)

Εικόνα
  Μετοχές Η  μετοχή  είναι ρηματικό επίθετο που μετέχει στις ιδιότητες τόσο του επιθέτου όσο και του ρήματος. Η χρήση της στην A.E. είναι ιδιαίτερα συχνή· απαντά στον ενεργητικό, μέσο και παθητικό ενεστώτα, μέλλοντα, αόριστο και παρακείμενο, εκφράζοντας ποικίλες σημασίες.   Η μετοχή ανάλογα με τη χρήση της διακρίνεται σε: α. Η επιθετική μετοχή Η  επιθετική μετοχή , έναρθρη ή σπανιότερα άναρθρη, λειτουργεί ως επίθετο και προσδιορίζει ουσιαστικά ή αντωνυμίες. Η επιθετική μετοχή λειτουργεί στον λόγο ως: α)   Υποκείμενο : β)   Αντικείμενο : γ)   Κατηγορούμενο  (η επιθετική μετοχή είναι πάντοτε έναρθρη) β. Η κατηγορηματική μετοχή Η  κατηγορηματική μετοχή  είναι πάντα άναρθρη, απαντά σε όλους τους χρόνους που έχουν μετοχή και αναφέρεται στο υποκείμενο ή στο αντικείμενο του ρήματος από το οποίο εξαρτάται. α)   Κατηγορούμενο  στο υποκείμενο συνδετικού ρήματος: β)   Κατηγορηματικός προσδιορισμός  στο υποκείμενο ή στο αντικ

Αρχαία Ιστορία

Εικόνα
QUIZ ερωτήσεων για το μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας ΕΡΩΤΗΣΗ 1.  ΠΟΙΟΙ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ;  • Α. Οι Είλωτες  • Β. Οι δούλοι  • Γ. Οι περίοικοι  • Δ. Η Γερουσία  ΕΡΩΤΗΣΗ 2.  ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΑΝ ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ;  • Α. έγιναν είλωτες και εργάζονταν στα κτήματα  • Β. ασχολήθηκαν με το εμπόριο και έμεναν μέσα στη Σπάρτη μαζί με τους Δωριείς  ΕΡΩΤΗΣΗ 3.  ΠΟΣΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ ΣΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ;  •Α. 3  • Β. 2  • Γ. 1  ΕΡΩΤΗΣΗ 4.  ΤΙ ΗΤΑΝ Η ΑΠΕΛΛΑ;  • Α. Το πολίτευμα της Σπάρτης  • Β. Εκείνο το μέρος που συζητούσαν αποφάσεις για σημαντικά θέματα  • Γ. Ποτάμι  • Δ. Οι δούλοι  ΕΡΩΤΗΣΗ 5.  ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ;  • Α. Ο Σόλωνας  • Β. Ο Λυκούργος  • Γ. Ο Δράκοντας  ΕΡΩΤΗΣΗ 6.  ΠΟΣΟ ΧΡΟΝΩΝ ΠΗΓΑΙΝΑΝ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;   •Α. 5  • Β. 8  • Γ. 7  ΕΡΩΤΗΣΗ 7.  ΠΟΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;  • Α. Γραφή, μαθηματικά και χορό.  • Β. Γραφή, ανάγνωση και χορό.  • Γ. Γραφή, ανάγνωση, μουσική και χορό.  ΕΡΩΤΗΣΗ 8.  ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΠΗΓΑΙΝΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ;  •Α. ΝΑΙ 

Νεοελληνική γλώσσα: Ονοματικές προτάσεις

Εικόνα
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Ειδικές  Εισάγονται με τους συνδέσμους: ότι, πως, που  α) ρήματα: λέω, δείχνω, δηλώνω, αντιλαμβάνομαι , διαπιστώνω, γνωρίζω, αγνοώ, νομίζω, υποθέτω β) συγγενικά απρόσωπα ρήματα ή απρόσωπες εκφράσεις,  γ) με ονόματα που έχουν ανάλογη σημασία είδηση , γεγονός  Χρησιμοποιούνται ως: α) υποκείμενο σε απρόσωπο ρήμα ή εκφρ. π.χ.: Διαδόθηκε ότι θα φτάσει απόψε.  β) αντικείμενο π.χ.: Ομολόγησε πως έκανε λάθος.  γ) επεξήγηση π.χ.: Ένα μόνο με πονούσε, που ήμουν μικρός.  Βουλητικές  Εισάγονται με το μόριο να  α) ρήματα: πρέπει , θέλω, ζητώ , οφείλω, μπορώ, ονόματα που σημαίνουν καθήκον , δυνατότητα , αξίωση  β) συγγενικά απρόσωπα ρήματα ή απρόσωπες εκφράσεις Χρησιμοποιούνται ως: α) υποκείμενο σε απρ. ρ. ή εκφρ. π.χ.: Χρειάστηκε να αλλάξω μερικά πράγματα.  β) αντικείμενο π.χ.: Θέλω να φάω.  γ) επεξήγηση π.χ.: Μια απαίτηση είχε, να τον αγαπούν όλοι.  Ενδοιαστικές  Εισάγονται με τους συνδέσμους: μη(ν), μήπως  α) ρήματα: που εκφράζουν φόβο ή ανησυχία, υποψία ή προφύλαξη  β) συγγε

Επαναληπτικό διαγώνισμα στην Ιστορία Ε΄ Δημοτικού

Εικόνα
  Κεφάλαια 5-12  "Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μεταμορφώνεται" Α΄ ΘΕΜΑ Βρες το σωστό και το λάθος. Σημείωσε σε κάθε πρόταση δίπλα το Σ για κάθε σωστό και το Λ για κάθε λάθος. 1. Ο Κωνσταντίνος Α΄ στήριξε τη διωκόμενη θρησκεία την ειδωλολατρία και όχι τον χριστιανισμό. 2. Ο Λικίνιος ήταν μέλος της τετραρχίας του Διοκλητιανού. 3. Ο Κωνσταντίνος Α΄ ήταν μέλος της τετραρχίας του Διοκλητιανού. 4. Η Νέα Ρώμη ήταν η Κωνσταντινούπολη. 5. Πολλά έργα τέχνης μεταφέρθηκαν από διάφορες περιοχές στη νέα πρωτεύουσα. 6. Ο Θεοδόσιος Α΄ πίστευε στην ειδωλολατρία. 7. Ο Ιουλιανός πίστευε στην ειδωλολατρία. 8. Η μητέρα του Κωνσταντίνου ήταν Ελληνίδα και χριστιανή. 9. Όλοι οι Βυζαντινοί πήγαιναν σχολείο. 10. Οι γυναίκες συνήθως δεν πήγαιναν σχολείο. 11. Οι ιπποδρομίες ήταν ένα μέσο διασκέδασης των Βυζαντινών. 12. Οι αγορές ήταν ένα σημείο συνάντησης των Βυζαντινών. 13. Η Μέση οδός ήταν ένας από τους πιο κεντρικούς δρόμους της Βασιλεύουσας. Β΄ ΘΕΜΑ Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν στο παρακάτω κείμενο.

Ιστορία Δ΄ Δημοτικού. Κεφάλαιο: Σόλωνας

Εικόνα
  Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο λαός της Αθήνας επιδίωκε: 1. Να καταργηθούν τα χρέη 2. Να μοιραστεί η γη  Έτσι: * δυσαρέσκεια των πολιτών που οδήγησε σε συγκρούσεις  * Ο Σόλωνας αποφασίζει να γράψει νόμους Πιο συγκεκριμένα:  1. κατάργησε τα χρέη των αγροτών 2. απαγόρευσε να γίνεται κάποιος δούλος εξαιτίας των χρεών του (σεισάχθεια) 3. χώρισε τους πολίτες σε 4 τάξεις, όχι με βάση την καταγωγή τους, αλλά με βάση το εισόδημά τους Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος