Αναρτήσεις

Νεοελληνική γλώσσα: Ονοματικές προτάσεις

Εικόνα
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Ειδικές  Εισάγονται με τους συνδέσμους: ότι, πως, που  α) ρήματα: λέω, δείχνω, δηλώνω, αντιλαμβάνομαι , διαπιστώνω, γνωρίζω, αγνοώ, νομίζω, υποθέτω β) συγγενικά απρόσωπα ρήματα ή απρόσωπες εκφράσεις,  γ) με ονόματα που έχουν ανάλογη σημασία είδηση , γεγονός  Χρησιμοποιούνται ως: α) υποκείμενο σε απρόσωπο ρήμα ή εκφρ. π.χ.: Διαδόθηκε ότι θα φτάσει απόψε.  β) αντικείμενο π.χ.: Ομολόγησε πως έκανε λάθος.  γ) επεξήγηση π.χ.: Ένα μόνο με πονούσε, που ήμουν μικρός.  Βουλητικές  Εισάγονται με το μόριο να  α) ρήματα: πρέπει , θέλω, ζητώ , οφείλω, μπορώ, ονόματα που σημαίνουν καθήκον , δυνατότητα , αξίωση  β) συγγενικά απρόσωπα ρήματα ή απρόσωπες εκφράσεις Χρησιμοποιούνται ως: α) υποκείμενο σε απρ. ρ. ή εκφρ. π.χ.: Χρειάστηκε να αλλάξω μερικά πράγματα.  β) αντικείμενο π.χ.: Θέλω να φάω.  γ) επεξήγηση π.χ.: Μια απαίτηση είχε, να τον αγαπούν όλοι.  Ενδοιαστικές  Εισάγονται με τους συνδέσμους: μη(ν), μήπως  α) ρήματα: που εκφράζουν φόβο ή ανησυχία, υποψία ή προφύλαξη  β) συγγε

Επαναληπτικό διαγώνισμα στην Ιστορία Ε΄ Δημοτικού

Εικόνα
  Κεφάλαια 5-12  "Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μεταμορφώνεται" Α΄ ΘΕΜΑ Βρες το σωστό και το λάθος. Σημείωσε σε κάθε πρόταση δίπλα το Σ για κάθε σωστό και το Λ για κάθε λάθος. 1. Ο Κωνσταντίνος Α΄ στήριξε τη διωκόμενη θρησκεία την ειδωλολατρία και όχι τον χριστιανισμό. 2. Ο Λικίνιος ήταν μέλος της τετραρχίας του Διοκλητιανού. 3. Ο Κωνσταντίνος Α΄ ήταν μέλος της τετραρχίας του Διοκλητιανού. 4. Η Νέα Ρώμη ήταν η Κωνσταντινούπολη. 5. Πολλά έργα τέχνης μεταφέρθηκαν από διάφορες περιοχές στη νέα πρωτεύουσα. 6. Ο Θεοδόσιος Α΄ πίστευε στην ειδωλολατρία. 7. Ο Ιουλιανός πίστευε στην ειδωλολατρία. 8. Η μητέρα του Κωνσταντίνου ήταν Ελληνίδα και χριστιανή. 9. Όλοι οι Βυζαντινοί πήγαιναν σχολείο. 10. Οι γυναίκες συνήθως δεν πήγαιναν σχολείο. 11. Οι ιπποδρομίες ήταν ένα μέσο διασκέδασης των Βυζαντινών. 12. Οι αγορές ήταν ένα σημείο συνάντησης των Βυζαντινών. 13. Η Μέση οδός ήταν ένας από τους πιο κεντρικούς δρόμους της Βασιλεύουσας. Β΄ ΘΕΜΑ Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν στο παρακάτω κείμενο.

Ιστορία Δ΄ Δημοτικού. Κεφάλαιο: Σόλωνας

Εικόνα
  Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο λαός της Αθήνας επιδίωκε: 1. Να καταργηθούν τα χρέη 2. Να μοιραστεί η γη  Έτσι: * δυσαρέσκεια των πολιτών που οδήγησε σε συγκρούσεις  * Ο Σόλωνας αποφασίζει να γράψει νόμους Πιο συγκεκριμένα:  1. κατάργησε τα χρέη των αγροτών 2. απαγόρευσε να γίνεται κάποιος δούλος εξαιτίας των χρεών του (σεισάχθεια) 3. χώρισε τους πολίτες σε 4 τάξεις, όχι με βάση την καταγωγή τους, αλλά με βάση το εισόδημά τους Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Επαναληπτικές ασκήσεις στα Αρχαία Ελληνικά

Εικόνα
  ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1) Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των παρακάτω ουσιαστικών.  ὁ κοχλίας, ὁ νικητής, ὁ νεανίας, ἡ ἀλήθεια, ἡ γλῶσσα, ἡ κάμηλος, ἡ νῆσος, ἡ ὁδός, ὁ οἶνος, τό δῶρον, τό μυστήριον . 2) Να μεταφέρετε στην ίδια πτώση και στον άλλο αριθμό τα παρακάτω ουσιαστικά. τῶν ποιητῶν, τῷ ἀνθρώπῳ, τῇ ἀμπέλῳ, τοῦ νεανίου . 3) Να κάνετε χρονική αντικατάσταση τα ρήματα πράττει, κηρύττομεν, βλάπτετε. 4) Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρημάτων λύω,  διδάσκω, κρύπτω, ταράττω .  5) Να κάνετε εγκλιτική αντικατάσταση τα ρήματα διδάσκει, έβουλεύσαμεν .  6) Να βρείτε 3 παράγωγες λέξεις ή σύνθετες των παρακάτω: δίκη, πράττω, σάρκα, θάλασσα . Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Ιστορία Β΄ Γυμνασίου. Κεφάλαιο: Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη

Εικόνα
  ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ   Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ Οι σπουδαιότεροι λόγοι της μεταφοράς της πρωτεύουσας:     Η Ρώμη βρισκόταν μακριά από τα βορειοανατολικά σύνορα (Δούναβη, Ευφράτη), όπου υπήρχαν οι σημαντικότεροι εχθροί (Γότθοι και Πέρσες).   Οι περισσότεροι αυτοκράτορες από τον 3ο αι. και μετά κατάγονταν από περιοχές που δεν είχαν δεσμούς με τη Ρώμη. Το πιο ζωντανό κομμάτι του κράτους (από άποψη πληθυσμού και οικονομίας) ήταν το ανατολικό. Ο Διοκλητιανός και μετά ο Κωνσταντίνος έδιναν μεγάλη σημασία στην ανατολή. Ο πρώτος είχε κάνει έδρα του τη Νικομήδεια. Ο Κωνσταντίνος ειδικά υπολόγιζε πολύ το χριστιανικό στοιχείο, κέντρο του οποίου ήταν η ανατολή. Οι απολυταρχικές τάσεις των τελευταίων αυτοκρατόρων δεν ταίριαζαν τόσο με την πολιτική ατμόσφαιρα της Ρώμης όσο με τις ανατολικού τύπου πολιτικές αντιλήψεις.   Τα πλεονεκτήματα της θέσης της Κωνσταντινούπολης:    από στρατηγική άποψη : βρισκόταν κοντά στα σύνορα που κινδύνευαν περισσότερο από τους εχθρούς

Κριτήριο Αξιολόγησης. Αρχαία Β΄ Γυμνασίου

Εικόνα
  ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΡΧΑΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ   Κείμενο: Ἐν μὲν οὖν τῷ λοιπῷ βίῳ τὴν τοιαύτην ἐπιείκειαν ἴσως οὐκ ἄν τις ἐκβάλλοι· καὶ γὰρ φιλόφιλον εἶναι δεῖ τὸν ἀγαθὸν ἄνδρα καὶ φιλόπατριν καὶ συμμισεῖν τοῖς φίλοις τοὺς ἐχθροὺς καὶ συναγαπᾶν τοὺς φίλους· ὅταν δὲ τὸ τῆς ἱστορίας ἦθος ἀναλαμβάνῃ τις, ἐπιλαθέσθαι χρὴ πάντων τῶν τοιούτων καὶ πολλάκις μὲν εὐλογεῖν καὶ κοσμεῖν τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις τοὺς ἐχθρούς, ὅταν αἱ πράξεις ἀπαιτῶσι τοῦτο, πολλάκις δ' ἐλέγχειν καὶ ψέγειν ἐπονειδίστως τοὺς ἀναγκαιοτάτους, ὅταν αἱ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἁμαρτίαι τοῦθ' ὑποδεικνύωσιν. Ὥσπερ γὰρ ζῴου τῶν ὄψεων ἀφαιρεθεισῶν ἀχρειοῦται τὸ ὅλον, οὕτως ἐξ ἱστορίας ἀναιρεθείσης τῆς ἀληθείας τὸ καταλειπόμενον αὐτῆς ἀνωφελὲς γίνεται διήγημα. Πολύβιος,  Ἱστορίαι  1.14.4-7   Ερωτήσεις: 1.     Να μεταφραστεί το παραπάνω κείμενο (Μονάδες 4) 2.     Πότε η ιστορία γίνεται ανωφελές διήγημα σύμφωνα με τον Πολύβιο; (Μονάδες 2) 3.     Βρείτε ομμόριζα για τις παρακάτω λέξεις: (Μονάδες 2) ἐκβάλλοι: ἀ

Αρχαία Β΄ Γυμνασίου. Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή

Εικόνα
  Ενότητα 2 η : Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή  Κείμενο:  Ἀλλ' ἐπεὶ τῶν πολεμίων ὁ στόλος τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν προσφερόμενος τοὺς πέριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς, πάλιν ἐπάπταινον οἱ Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν. Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο καὶ συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκιννον πραγματείαν. Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ Σίκιννος, αἰχμάλωτος, εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ καὶ τῶν τέκνων αὐτοῦ παιδαγωγός. Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα, κελεύσας λέγειν ὅτι Θεμιστοκλῆς ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς αἱρούμενος τὰ βασιλέως ἐξαγγέλλει πρῶτος αὐτῷ τοὺς Ἕλληνας ἀποδιδράσκοντας, καὶ διακελεύεται ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν. Ταῦτα δ' ὁ Ξέρξης ὡς ἀπ' εὐνοίας λελεγμένα δεξάμενος, ἥσθη καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη διαζῶσαι τὰς νήσους, ὅπως ἐκφύγοι μηδεὶς τῶν πολεμίων. Πλούταρχος,  Βίοι Παράλληλοι ,  Θεμιστοκλῆς  12.2-6 (διασκευή) Ερμηνευτικά σχόλια: O βασιλιάς των Περσών Ξέρξης προσπ