Αναρτήσεις

Άσκηση ορθογραφίας για Α΄ και Β΄ δημοτικού

Εικόνα
                                     Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Ασκήσεις πάνω στον ευθύ και πλάγιο λόγο.

Εικόνα
  Ευθύς και Πλάγιος Λόγος Μετάφερε τις παρακάτω προτάσεις σε πλάγιο λόγο.  « Πώς πέρασες στις διακοπές σου;» με ρώτησε η δασκάλα μου. ___________________________________________________________  « Πώς θα τα πάω στο διαγώνισμα του σχολείου;» αναρωτήθηκε η μαθήτρια. __________________________________________________________  « Πώς θα γράψω άραγε στο τεστ;» αναρωτήθηκε ο μαθητής. ___________________________________________________________  «Να βοηθάς πάντα τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη», συμβούλεψε η μητέρα το παιδί της. ___________________________________________________________  «Κοιμηθείτε νωρίς το βράδυ για να παίξετε καλό μπάσκετ», είπε ο προπονητής στους παίκτες του. ___________________________________________________________   «Γιατί συμπεριφέρθηκες με αυτόν τον τρόπο στην αδερφή σου;» ρώτησε η μητέρα το παιδί του. __________________________________________________________ Μετάφερε τις παρακάτω προτάσεις σε ευθύ λόγο.  Ο Γιώργος είπε στον Μιχάλη ότι είναι έτοιμος για τη βόλτα του

Quiz Αρχαίας Ιστορίας (Μέρος Δεύτερο)

Εικόνα
  Quiz Αρχαίας Ιστορίας Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Νεοελληνική Γλώσσα. Άσκηση για τις ανεξάρτητες και τις εξαρτημένες προτάσεις.

Εικόνα
  1.   Χωρίζω τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη με κόμμα. Στη συνέχεια γράφω ποια είναι η ανεξάρτητη και ποια η εξαρτημένη. Αγόρασα ένα αυτοκίνητο αν και ήταν πολύ ακριβό. εξαρτημένη:..................................................................... ανεξάρτητη: .................................................................... Φοβάμαι μήπως δεν γράψω καλά στο διαγώνισμα. εξαρτημένη:..................................................................... ανεξάρτητη: .................................................................... Όταν ήρθε ο ταχυδρόμος λείπαμε από το σπίτι. εξαρτημένη:..................................................................... ανεξάρτητη: .................................................................... Παρόλο που διάβασα καλά δεν έγραψα καλά στο διαγώνισμα. εξαρτημένη:..................................................................... ανεξάρτητη: .................................................................... Είμαι ευχαριστημένος επειδή όλα

Νεοελληνική Γλώσσα. Άσκηση στις δευτερεύουσες προτάσεις

Εικόνα
Άσκηση  Βρες τις κύριες και τις δευτερεύουσες προτάσεις. Αν γυρίσετε νωρίς, περάστε από το σπίτι μου. Δεν πήγα σχολείο, γιατί ήμουν άρρωστος. Όποιος φτάσει πρώτος, είναι ο νικητής. Μόλις χτύπησε το κουδούνι, μπήκαμε στην τάξη. Όταν ήρθαν ο παππούς και η γιαγιά, φάγαμε μεσημεριανό. Φοβάμαι, μήπως δεν γράψω καλά στο διαγώνισμα. Ποιος είναι ο συγγραφέας του αποσπάσματος; Διάλεξα αυτό το βιβλίο, αν και ήταν ακριβό. Η μαμά αγοράζει ένα περιοδικό από το περίπτερο. Επειδή δεν διάβασα καλά, δεν έγραψα καλά στο τεστ. Θέλω να αγοράσω ένα ακριβό αμάξι. Μου είπε ότι θα αργήσει να έρθει. Ο πατέρας μου εργάζεται στο ξενοδοχείο της πόλης. Πήγα στο βιβλιοχαρτοπωλείο, ώστε να αγοράσω ένα μολύβι. Παρόλο που είχα φύγει νωρίς, άργησα να φτάσω στο σπίτι σου. Με ρώτησε αν θέλω να φάω κάτι. Που θα πας σήμερα το βράδυ; Για να περάσεις στο πανεπιστήμιο, χρειάζεται καλό διάβασμα. Εάν τηρήσουμε τα μέτρα για τον κορωνοϊό, θα μείνουμε όλοι ασφαλείς. Γιατί είσαι τόσο νωρίς

Κεφάλαιο: Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής (Μέρος τρίτο)

Εικόνα
  Απρόσωπη σύνταξη  Απρόσωπα ρήματα Ονομάζονται έτσι ρήματα που χρησιμοποιούνται στο γ΄ ενικό πρόσωπο και δεν παίρνουν πρόσωπο ή πράγμα ως υποκείμενό τους αλλά άναρθρο απαρέμφατο ή δευτερεύουσα (ονοματική) πρόταση.  Π.χ. δεῖ, προσήκει, χρή, δοκεῖ  Απρόσωπη σύνταξη έχουν και οι  απρόσωπες εκφράσεις α)  Με το ρήμα  ἐστὶ  και ένα αφηρημένο ουσιαστικό ή το ουδέτερο ενός επιθέτου ή μιας μετοχής β)  Με το ρήμα  ἔχει  και ένα τροπικό επίρρημα Σύνταξη Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο: α)  Απαρέμφατο: Δεῖ τὸν παῖδα  ζῆν  κατὰ τὸ πρόσταγμα τοῦ παιδαγωγοῦ . Προσήκει  μισεῖν  καὶ  κολάζειν  τοὺς προδότας καὶ δωροδόκους . Ἀνάγκη ἐστὶ  μάχεσθαι . β)  Δευτερεύουσα πρόταση, κυρίως ειδική, πλάγια ερωτηματική ή ενδοιαστική 3 : Δῆλόν ἐστι  ὅτι κέρδους ἕνεκ' ἀδικοῦσιν . [ ειδική ] Ἀγγέλλεται  ὅτι βασιλεὺς ἀφίκετο . [ ειδική ] Ἄδηλόν ἐστι  εἰ βουλήσονται φίλοι εἶναι . ( αν θα θελήσουν ) [ πλάγια ερωτηματική ] Δέος ἐστὶ  μὴ παρακρουσθῆτε ὑπὸ τούτων . [ ενδοιαστική ] N.E

Κεφάλαιο: Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής (Μέρος δεύτερο)

Εικόνα
  Απαρέμφατα  Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο κ.ά. του ρήματος. Εφόσον όμως το απαρέμφατο είναι ρηματικός τύπος, τότε συντάσσεται , δηλαδή παίρνει και το ίδιο υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο κ.τ.λ.  Υποκείμενα απαρεμφάτων-ταυτοπροσωπία/ετεροπροσωπία  Το υποκείμενο του απαρεμφάτου (του άναρθου ή του έναρθρου) μπορεί να είναι:  α) το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος (το αυτό πρόσωπο), οπότε λέμε ότι έχουμε ταυτοπροσωπία  β) διαφορετικό από το υποκείμενο του ρήματος (έτερο πρόσωπο), οπότε λέμε ότι έχουμε ετεροπροσωπία Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος