Αναρτήσεις

Λατινικά: Κείμενο 5. Ένας "Λάτρης" του Βιργιλίου

Εικόνα
 Ε Ν Α Σ « Λ Α Τ Ρ Η Σ » Τ Ο Υ  Β Ι Ρ Γ Ι Λ Ι Ο Υ  Ο Σίλιος Ιταλικός (SiliusItalicus, 26-101 μ.Χ.) ήταν επικός ποιητής. Συνέθεσε το μεγαλύτερο σωζόμενο ρωμαϊκό έπος με τον τίτλο «Punica» και με θέμα τον Β' Καρχηδονιακό πόλεμο. Η ποιότητα του έργου όμως δε συμβαδίζει με την έκτασή του. Υπήρξε φανατικός θαυμαστής του Βιργιλίου, τον οποίο λάτρεψε κυριολεκτικά: συγκέντρωνε εικόνες του· αγόρασε και ανακαίνισε το μνημείο του ποιητή στη Νεάπολη και το επισκεπτόταν όπως ένα ναό· τιμούσε, τέλος, τα γενέθλιά του με θρησκευτική κατάνυξη. Silius Italicus, poēta epicus, vir clarus erat. XVII (septendecim) libri eius de bello Punico secundo pulchri sunt. Ultimis annisvitae suae in Campaniā se tenēbat. Multos in illis locis agros possidēbat. Silius animum tenerum habēbat. Gloriae Vergili studēbat ingeniumque eiusfovēbat. Eum ut puer magistrum honorābat. Monumentum eius, quod Neapoliiacēbat, pro templo habēbat. Μετάφραση  Ο Σίλιος Ιταλικός, επικός ποιητής, ήταν άνδρας ένδοξος. Τα δε...

Πλαγιότιτλοι

Εικόνα
  ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ Ο κάθε πλαγιότιτλος συνιστάται: * να είναι σύντομος (να μην ξεπερνά τη μια γραμμή ή τις οχτώ με εννιά λέξεις)  * να είναι κυριολεκτικός ( δηλαδή να αποδίδει το νόημα της εκάστοτε παραγράφου)  * να μην περιέχει ρήμα (όσο είναι δυνατό)  Συμβουλή: Καλό είναι να αξιοποιήσουμε τη θεματική περίοδο/πρόταση ή την κατακλείδα της παραγράφου. Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ. Σχεδιάγραμμα για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Εικόνα
   O Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος  1. Συνθήκες συμμετοχής της Ελλάδας στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο: δύσκολες και περίπλοκες  Αιτίες:  • Διχασμός: Σύγκρουση παλατιού και Βενιζέλου   • Άσκοπη και δαπανηρή επιστράτευση του 1915   • Κυβέρνηση Εθνικής Άμυνας (Θεσσαλονίκη 1916) -> διάσπαση της χώρας σε δύο κράτη   • Συμμαχικός αποκλεισμός και συγκρούσεις   Αποτελέσματα: ✓ οικονομικό κόστος   ✓ κοινωνικό κόστος   ✓ υπονόμευση των κεκτημένων της προηγούμενης περιόδου  1917: Επέμβαση Συμμάχων & ενοποίηση της χώρας υπό τον Ελευθέριο Βενιζέλο  Αναγκαστικός ιδιόμορφος δανεισμός από τους Συμμάχους  2. Ιδιόμορφος (θεωρητικός) δανεισμός  Ποσά: 12 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας, 300 εκατομμύρια γαλλικά φράγκα, 50 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.  ΩΣΤΟΣΟ -> Δεν εκταμιεύτηκαν, δεν δόθηκαν στην Ελλάδα, αλλά αποτέλεσαν:                   -> απόθεμα που δεν ...

Λατινικά: Κείμενο 2. Διδώ και Αινείας

Εικόνα
  ΛΑΤΙΝΙΚΑ Κείμενο 2 Aeneas est filius Anchisae. Troia est  pa tria Aeneae. Graeci oppugnant Troiam et expugnant dolo. Aeneas cum Anchisa, cum nato et cum sociis navigat ad Italiam. Sed venti turbant pontum et portant Aenean in Africam. Ibi Dido regina fundat novam patriam. Aeneas renarrat reginae insidias Graecorum. Regina amat Aenean et Aeneas reginam. Denique Aeneas navigat in Italiam et regina exspirat Μετάφραση Ο Αινείας είναι γιος του Αγχίση.  Πατρίδα του Αινεία είναι η Τροία.  Οι Έλληνες πολιορκούν την Τροία και την κυριεύουν με δόλο.  Ο Αινείας μαζί με τον Αγχίση,  με το γιο και με τους συντρόφους πλέει προς την Ιταλία.  Αλλά οι άνεμοι ταράζουν τη θάλασσα και μεταφέρουν τον Αινεία στην Αφρική.  Εκεί η Διδώ η βασίλισσα ιδρύει νέα πατρίδα.  Ο Αινείας αφηγείται από την αρχή στη βασίλισσα τους δόλους των Ελλήνων.  Η βασίλισσα αγαπά τον Αινεία και ο Αινείας τη βασίλισσα.  Τελικά ο Αινείας πλέει στην Ιταλία και η βασίλισσα π...

Λατινικά: Κείμενο 1. Ο εξόριστος ποιητής

Εικόνα
  ΛΑΤΙΝΙΚΑ Κείμενο 1 Ovidius poeta exulat in terra Pontica. Scriptitat epistulas Romam. Epistulae sunt plenae querelarum. Romam desiderat et deplorat adversam fortunam. Narrat de barbaris incolis et de gelida terra. Curae et miseriae poetam excruciant. Epistulis repugnat contra iniuriam. Musa est unica amica poetae. Μετάφραση Ο ποιητής Οβίδιος είναι εξόριστος στην Ποντική γη.  Γράφει συχνά γράμματα στη Ρώμη.  Τα γράμματα του είναι γεμάτα παράπονα.  Αποζητά τη Ρώμη και κλαίει την κακή του τύχη.  Διηγείται για τους βάρβαρους κατοίκους και την παγωμένη γη.  Οι έγνοιες και οι δυστυχίες βασανίζουν τον ποιητή.  Πολεμάει ενάντια στην αδικία με τις επιστολές του.  Η Μούσα είναι η μοναδική φίλη του ποιητή.

Ενεργητική και παθητική σύνταξη

Εικόνα
  Ενεργητική και παθητική σύνταξη Πολλές φορές μπορούμε να εκφράσουμε το ίδιο νόημα τόσο με ενεργητική όσο και με παθητική σύνταξη.  Ενεργητική σύνταξη έχουμε, όταν διατυπώνουμε ένα νόημα με ρήμα ενεργητικής διάθεσης: «Ο μαθητής διαβάζει το βιβλίο».  Παθητική σύνταξη έχουμε, όταν διατυπώνουμε ένα νόημα με ρήμα παθητικής διάθεσης: «Το βιβλίο διαβάζεται από τον μαθητή».   Η πρόθεση «από» μαζί με την αιτιατική ονόματος φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο προέρχεται το πάθημα του υποκειμένου. Αυτό λέγεται ποιητικό αίτιο («από τον μαθητή»).   Προσοχή Ωστόσο, κάθε προσδιορισμός ρήματος παθητικής φωνής που αποτελείται από την πρόθεση «από» και αιτιατική δεν είναι και ποιητικό αίτιο, π.χ. «Τινάχτηκα από το κρεβάτι πρωί πρωί». Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Σύνδεση προτάσεων. Παρατακτική και Υποτακτική Σύνδεση

Εικόνα
  Σύνδεση Προτάσεων   ΠΑΡΑΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Οι προτάσεις παρατάσσονται, δηλαδή τοποθετούνται ισότιμα η μια δίπλα στην άλλη (κύρια πρόταση με κύρια, δευτερεύουσα πρόταση με δευτερεύουσα). Συνδέονται με τους εξής παρατακτικούς συνδέσμους:   Συμπλεκτικοί : και , ούτε, μήτε, ουδέ, μηδέ Αντιθετικοί : μα, αλλά, παρά, ωστόσο, όμως, μόνο Διαχωριστικοί ή διαζευκτικοί : ή, είτε Συμπερασματικοί : ώστε, λοιπόν, άρα, επομένως ( μετά από τελεία ή άνω τελεία )   ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Στην περίπτωση αυτή οι προτάσεις δεν είναι ισοδύναμες. Ουσιαστικά, έχουμε δευτερεύουσες που  εξαρτώνται από κύριες, όπως επίσης και δευτερεύουσες που εξαρτώνται από άλλες δευτερεύουσες.   Ως υποτακτικοί σύνδεσμοι χρησιμεύουν οι εξής: Ειδικοί : ότι, πως, που Χρονικοί : όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν, μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, όποτε, ενόσω, κάθε που Αιτιολογικοί : γιατί, επειδή, αφού, διότι, που Υποθετικοί : αν, σαν άμα Τελικοί : να, για ...