ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ)


Τρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου


1. Ορισμός
Στη θεματική περίοδο ορίζεται η (οριστέα) έννοια. 
Ο ορισμός της έννοιας ξεκινά από την ένταξη της στο γένος, δηλαδή το πλησιέστερο σύνολο στο οποίο ανήκει.
Για να ολοκληρωθεί ο ορισμός δίνουμε και την ειδοποιό διαφορά, δηλαδή το γνώρισμα που την ξεχωρίζει από τα άλλα είδη του ίδιου γένους. 

  
Ορισμός
το σχολείο είναι εκπαιδευτικό ίδρυμα σχεδιασμένο να ενθαρρύνει τους μαθητές να μαθαίνουν υπό την καθοδήγηση των δασκάλων.
  

  
2. Διαίρεση

Στη θεματική πρόταση διακρίνουμε τη διαιρετέα έννοια, η οποία γίνεται με βάση κάποιο κριτήριο. Ένας εύκολος τρόπος για να καταλάβουμε τον συγκεκριμένο τρόπο ανάπτυξης παραγράφου είναι να αναλύσουμε το όλο (γένος) σε μέρη (είδη) με κάποιο βασικό γνώρισμα (τη διαιρετική βάση). Τέλος, στις λεπτομέρειες σχολιάζονται όλα τα είδη που δηλώνονται στη θεματική πρόταση.

Διαίρεση
Τα κινητά τηλέφωνα σήμερα έχουν διαφοροποιηθεί αρκετά από τα πρώτα που βγήκαν στην αγορά. Εξωτερικά αποτελούνται από μια μπαταρία που χρειάζεται για την παροχή ενέργειας στην συσκευή, μια μονόχρωμη ψηφιακή οθόνη για την απεικόνηση των πληροφοριών κλήσης, μια έγχρωμη υψηλής ανάλυσης οθόνη αφής για την προβολή εικόνων και αρχείων βίντεο και έναν μηχανισμό εισαγωγής αριθμών και γραμμάτων.



3. Παράδειγμα
Τα παραδείγματα μπορούν να ληφθούν από την καθημερινή ζωή, να είναι προσωπικά βιώματα, αλλά και ιστορικά γεγονότα. 
Η μαρτυρία (επίκληση στην αυθεντία) χρησιμοποιείται, όταν, προκειμένου να ενισχυθεί ή να τεκμηριωθεί η άποψη της θεματικής περιόδου, γίνεται χρήση της άποψης ή της θεωρίας κάποιου αναγνωρισμένου και καταξιωμένου ανθρώπου, κάποιου ειδικού. 
ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν πρέπει όμως να γίνεται κατάχρηση μαρτυριών και παραδειγμάτων, γιατί πολλές φορές κουράζουν τον αναγνώστη και δημιουργούν την αίσθηση επιφανειακής προσέγγισης του θέματος ή έλλειψης προσωπικών επιχειρημάτων. 
Σε αυτή την περίπτωση είναι εύκολο να εντοπίσετε ενδεικτικές λέξεις, όπως Για παράδειγμα, παραδείγματος χάρη, λόχου χάρη, κ.λπ.

Παράδειγμα

Κάθε Κυριακή με την οικογένειά μου καθαρίζουμε το σπίτι μας. Η μητέρα μου, για παράδειγμα, σκουπίζει τα πατώματα και ο πατέρας μου πλένει τα μπαλκόνια. Εγώ με την αδερφή μου κάνουμε πιο απλές δουλειές, όπως ξεσκόνισμα και σφουγγάρισμα.







Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήρια αξιολόγησης από την Τράπεζα Θεμάτων με θέμα "Αναλφαβητισμός" - Α΄ Λυκείου

Β΄ ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

Η Σημασία της Εκμάθησης Ξένων Γλωσσών