Αναρτήσεις

Η σημασία και η χρήση των λέξεων. Συνώνυμες, Αντίθετες, Ταυτόσημες, Ομώνυμες, Παρώνυμες

Εικόνα
  Η σημασία και η χρήση των λέξεων Ανάλογα με τη σημασία τους, οι λέξεις της ν. ε. διακρίνονται σε συνώνυμες, αντώνυμες, ταυτόσημες, ομώνυμες και παρώνυμες. Η σημασία τους άλλοτε είναι κυριολεκτική (δήλωση) και άλλοτε μεταφορική (συνυποδήλωση).   Συνώνυμες Οι λέξεις που έχουν την ίδια περίπου σημασία ή εκφράζουν έννοιες με σημασιολογική συγγένεια. Εκφράζουν διαφορετικές αποχρώσεις μιας έννοιας (σχέση κλιμάκωσης) Π.χ. ασύγκριτος, απαράμιλλος, ασυναγώνιστος   Αντίθετες Οι λέξεις που εκφράζουν αντίθετες έννοιες Π.χ. απουσία – παρουσία, ταχύτητα – βραδύτητα   Ταυτόσημες Οι λέξεις που έχουν την ίδια ακριβώς σημασία Π.χ. οικία – σπίτι Αχλάδι – απίδι   Ομώνυμες ή ομόηχες Οι λέξεις που έχουν διαφορετική σημασία, αλλά ακούγονται το ίδιο Π.χ. κριτικός – κρητικός Τοίχος – τείχος Ψηλός – ψιλός Φύλο – φύλλο   Παρώνυμες Οι λέξεις που έχουν διαφορετική σημασία, αλλά παρόμοια προφορά Π.χ. φυλή – φίλη Αμαρτωλός – αρματολός © Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλ

Η δημιουργία των λέξεων: ομόρριζες, παράγωγες, σύνθετες

Εικόνα
  Η δημιουργία των λέξεων   Ομόρριζες Σχηματίζονται από την ίδια ρίζα με διαφορετική κατάληξη Π.χ. δήμος -> δημόσιος, δημοσιεύω   Παράγωγες Σχηματίζονται από άλλες λέξεις με την προσθήκη μιας ειδικής παραγωγικής κατάληξης Π.χ. λέγω -> λόγος, λογική, λέξη, λεξικό         Βράδυ -> βραδιάζει, βραδινό   Σύνθετες Σχηματίζονται με την προσθήκη στην αρχή ενός αχώριστου μόριου ή με την ένωση δύο απλών λέξεων Π.χ. α-δύναμος ή παντοδύναμος Παρασύνθετες Σχηματίζονται από άλλες σύνθετες λέξεις με την προσθήκη μιας ειδικής κατάληξης Π.χ. βιβλιοθήκη -> βιβλιοθηκονόμος, βιβλιοθηκάριος     Άσκηση 1. Να σχηματίζετε ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της νέας ελληνικής για καθένα από τα παρακάτω ρήματα χρησιμοποιώντας την παραγωγική κατάληξη που δίνεται. Ρ ήματα Ομόρριζα ουσιαστικά Λέγω -ικό   Άγω-ή   Ανάβω -ος   Βλέπω -η  

Συχνά λάθη στη χρήση της νέας ελληνικής γλώσσας. Ενότητα: Προστακτική

Εικόνα
  Τα πιο συχνά λάθη στη νέα ελληνική Προστακτική Προσοχή!  η προστακτική των ρημάτων δεν παίρνει αύξηση π.χ. λέμε εσύ επανάλαβε - όχι εσύ επανέλαβε                εσύ επανάφερε -όχι εσύ επανέφερε                εσύ υπόγραψε - όχι εσύ υπέγραψε                εσύ διάγραψε - όχι εσύ διέγραψε                εσύ απόδειξέ το - όχι εσύ απέδειξέ το                εσύ παράγγειλε - όχι εσύ παρήγγειλε                εσύ παράδωσε - όχι εσύ παρέδωσε               εσύ παράλαβε - όχι εσύ παρέλαβε               εσύ απόρριψε - όχι εσύ απέρριψε               εσύ διάλυσε - όχι εσύ διέλυσε Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Τρόποι σύνδεσης προτάσεων στα αρχαία ελληνικά. Η παρατακτική σύνδεση (μέρος πρώτο)

Εικόνα
Τρόποι σύνδεσης προτάσεων ασύνδετο σχήμα παρατακτική σύνδεση υποτακτική σύνδεση Παρατακτική σύνδεση συνδέει όμοιες προτάσεις, π.χ. κύρια με κύρια ή δευτερεύουσα (χρονική)-δευτερεύουσα (χρονική) Παρατακτικοί σύνδεσμοι συμπλεκτικοί   τε, καί, οὔτε, μή, τε-οὐδέ, μηδέ διαζευκτικοί ή διαχωριστικοί ἤ, ἤτοι, εἴτε, ἐάντε, ἄντε, ἤντε αντιθετικοί ή εναντιωματικοί μέν, δέ, μέντοι, ὄμως, ἀλλά, ἀτάρ (=όμως), μήν, ἀλλά μήν, καί μην, οὐ μήν ἀλλά, καίτοι (=κι όμως) αιτιολογικοί γάρ, ὡς, ἐπεί συμπερασματικοί ἄρα, γοῦν, τοίνυν, τοιγάρτοι, τοιγαροῦν-οὔκουν, οὐκοῦν, δη, ὤστε Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Άσκηση ορθογραφίας για Α΄ και Β΄ δημοτικού

Εικόνα
                                     Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Ασκήσεις πάνω στον ευθύ και πλάγιο λόγο.

Εικόνα
  Ευθύς και Πλάγιος Λόγος Μετάφερε τις παρακάτω προτάσεις σε πλάγιο λόγο.  « Πώς πέρασες στις διακοπές σου;» με ρώτησε η δασκάλα μου. ___________________________________________________________  « Πώς θα τα πάω στο διαγώνισμα του σχολείου;» αναρωτήθηκε η μαθήτρια. __________________________________________________________  « Πώς θα γράψω άραγε στο τεστ;» αναρωτήθηκε ο μαθητής. ___________________________________________________________  «Να βοηθάς πάντα τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη», συμβούλεψε η μητέρα το παιδί της. ___________________________________________________________  «Κοιμηθείτε νωρίς το βράδυ για να παίξετε καλό μπάσκετ», είπε ο προπονητής στους παίκτες του. ___________________________________________________________   «Γιατί συμπεριφέρθηκες με αυτόν τον τρόπο στην αδερφή σου;» ρώτησε η μητέρα το παιδί του. __________________________________________________________ Μετάφερε τις παρακάτω προτάσεις σε ευθύ λόγο.  Ο Γιώργος είπε στον Μιχάλη ότι είναι έτοιμος για τη βόλτα του

Quiz Αρχαίας Ιστορίας (Μέρος Δεύτερο)

Εικόνα
  Quiz Αρχαίας Ιστορίας Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος