ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ


Κλασικά βιβλία που έγιναν αξιόλογες ταινίες 


1. Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ, Όσκαρ Γουάιλντ


"Ένα από τα πιο ανορθόδοξα μυθιστορήματα της νεότερης εποχής, Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι αφηγείται τη συγκλονιστική ιστορία του ηδονοθήρα Ντόριαν ο οποίος, συνεπαρμένος από το εξαιρετικά όμορφο πορτρέτο που του φιλοτεχνεί ο ζωγράφος Μπάζιλ Χόλγουορντ, πουλάει την ψυχή του με αντάλλαγμα την αιώνια νεότητα και το αιώνιο κάλλος. Υπό την επιρροή του φίλου του, του λόρδου Χένρι Γουότον, ο Ντόριαν θα παραδοθεί σε έναν ακόλαστο τρόπο ζωής τον οποίο κρατά κρυφό από την υψηλή κοινωνία στα μάτια της οποίας παραμένει ένας τζέντλεμαν. Το πορτρέτο, σε αντίθεση με το άψογο παρουσιαστικό του, φέρει τα σημάδια της φθοράς του.


Οι υπαινιγμοί για τις ακατανόμαστες αμαρτίες στις οποίες επιδίδεται ο ήρωας προκάλεσαν σκάνδαλο όταν πρωτοκυκλοφόρησε το βιβλίο το 1891 - το βιβλίο χρησιμοποιήθηκε ως αποδεικτικό στοιχείο στη δίκη του Όσκαρ Ουάιλντ το 1895.
Βέβαια, ούτε οι βρετανοί κριτικοί της εποχής επιφύλαξαν θερμή υποδοχή στο έργο αυτό, αν και τα λόγια του συγγραφέα του, 'Αφήστε το βιβλίο μου, σας παρακαλώ, στην αθανασία που του αξίζει', αποδείχτηκαν μάλλον προφητικά.

Σήμερα, αν και έχουν μεσολαβήσει περισσότερα από εκατό χρόνια από τότε που πρωτοκυκλοφόρησε, η φαουστική ιστορία ηθικού ξεπεσμού του Όσκαρ Ουάιλντ εξακολουθεί να γοητεύει."



2. Οι Άθλιοι, Βίκτωρ Ουγκώ 

"«...Οι "Άθλιοι" γράφτηκαν για όλα τα έθνη. Δεν ξέρω αν θα διαβαστούν απ' όλους, όμως εγώ για όλους τους έγραψα. (...)

»Όπου ο άνθρωπος ζει αμόρφωτος και απελπισμένος, όπου η γυναίκα πουλάει το κορμί της για μια μπουκιά ψωμί, όπου το παιδί υποφέρει από αγραμματοσύνη κι από έλλειψη παιδείας, το βιβλίο των "Αθλίων" χτυπά την πόρτα φωνάζοντας δυνατά: "Ανοίξτε μου! Έρχομαι για σας!"

»Στο σκοτεινό σημείο όπου βρίσκεται ο σημερινός πολιτισμός, ο άθλιος ονομάζεται Άνθρωπος, που αγωνιά κάτω απ' όλα τα κλίματα και τα καθεστώτα, που στενάζει σ' όλες τις γλώσσες»."



3. Μικρές Κυρίες, Λουίζα Μέι Άλκοτ


"Η Μεγκ, η Μπεθ, η Τζο και η Έιμι είναι οι τέσσερις αδερφές Μαρτς, που αγαπούν τρυφερά η μια την άλλη.

Ζουν από κοντά τον αμερικανικό εμφύλιο πόλεμο, αφού ο πατέρας τους υπηρετεί στον στρατό.

Η ζωή τους είναι δύσκολη και τα οικονομικά μέσα λιγοστά, αλλά με τη βοήθεια της προικισμένης μητέρας τους καταφέρνουν να δίνουν χρώμα στην αβεβαιότητα και τη στέρηση, να ανακαλύπτουν την καλή πλευρά κάθε πράγματος και να χαίρονται με αυτά που τους προσφέρει η ζωή. Νικούν τις ματαιοδοξίες και τις επιπολαιότητες της νιότης, τα λάθη και τα ελαττώματά τους και επικεντρώνονται στο να βοηθούν φτωχούς και άρρωστους γείτονες αγνοώντας τις αντιδράσεις του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Οι δοκιμασίες και οι δυσάρεστες περιπέτειες δεν σταματούν ποτέ, αλλά εκείνο που τις κρατά ενωμένες είναι η αγάπη που πλημμυρίζει το φτωχό σπιτικό τους."




4. Άννα Καρένινα, Λέων Τολστόι




"Έργο εμβληματικό της ρώσικης και της παγκόσμιας λογοτεχνίας, η Άννα Καρένινα αρθρώνεται με άξονα την αφήγηση παράλληλων ερωτικών ιστοριών. Το πάθος και η διαχείρισή του θέτουν το πλαίσιο και λειτουργούν ως το προνομιακό πεδίο για τη μυθιστορηματικώ τω τρόπω απεικόνιση της Ρωσίας στο τέλος του 19ου αιώνα. Μια απεικόνιση που ενσωματώνει με εντελή ευθικρισία και ακρίβεια πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ανακατατάξεις, τρόπους και σχέσεις κάθε είδους.
Ανακατασκευάζοντας το μυθιστορηματικό υλικό, ο Αντώνης και ο Κωνσταντίνος Κούφαλης συνθέτουν την δική τους αναπαράσταση του μυθιστορήματος επιλέγοντας να παραμείνουν κατά το δυνατόν πιστοί στο γράμμα και στο πνεύμα του. Το θεατρικό έργο που μας παραδίδουν επικοινωνεί την ιστορία και τη δομή της πλοκής του αρχικού λογοτεχνικού έργου με τρόπο ώστε να αναδεικνύεται η ρητή σχέση τους και να διευκολύνεται η μεταξύ τους αναγνώριση. Στη λογική της διασκευής τους ο χρόνος δεν είναι γραμμικός. Ούτε και η δομή. Το έργο αρχιτεκτονείται με ασυνεχείς διαδρομές πάνω σε τεμνόμενες ευθείες που ορίζουν επίπεδα σκηνικής δράσης. Από τη μια σκηνή στην επόμενη, από τη μια δράση στην άλλη, από την ιστορία της Άννας στην ιστορία του Λέβιν, περνάμε με άλματα που δεν εξαρτώνται από την αφηγηματική ροή ή τη σχέση των προσώπων αλλά υπακούουν σε εσωτερικές διασυνδέσεις και πολυδιάστατες αναφορές. Χωρίς καμία προσπάθεια για επικαιροποίηση ή επανατοποθετηση του υλικού σε διαφορετικό πλαίσιο ιστορικών αναφορών, δημιουργούν ένα στέρεο νέο έργο, με θεατρικά πρόσωπα ζωντανά, που υπάρχουν τώρα κι όμως έρχονται από μακριά, και που μας (ξανα)αφηγούνται την ιστορία τους, που και πάλι μας αφορά· εδώ και τώρα· ιδίως τώρα."









Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήρια αξιολόγησης από την Τράπεζα Θεμάτων με θέμα "Αναλφαβητισμός" - Α΄ Λυκείου

Β΄ ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

Η Σημασία της Εκμάθησης Ξένων Γλωσσών