ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

 Προσωπικές αντωνυμίες




Τις χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα, για να δείξουμε σε ποιον αναφερόμαστε. 
Π.χ.:
- Ποιον ζητάς; - Εσένα.
Να πάει αυτός, όχι εγώ!
Με πήρε τηλέφωνο η Μαρία.



Ενικός Αριθμός
α’ προσ.
β’ προσ.
γ’ προσ.
εγώ
εσύ
αυτός, -ή, -ό
εμένα
εσένα
αυτού, αυτής, αυτόν,- ήν, -ό
(μου, με)
(σου, σε)
(τος, τη, το, του, της, τον, την)


Πληθυντικός Αριθμός
α’ προσ.
β’ προσ.
γ’ προσ.
εμείς
εσείς
αυτοί, -ές, -α
εμάς
εσάς
αυτών, αυτούς, αυτές
(μας)
(σας)
(τοι, τες, τα, τους, τις )




Οι προσωπικές αντωνυμίες σχηματίζουν δύο τύπους: 
τους δυνατούς και τους αδύνατους
Αδύνατοι είναι αυτοί που βρίσκονται μέσα στις παρενθέσεις (π.χ.: μου, σου, του …). Όλοι οι άλλοι αποτελούν τους δυνατούς τύπους.



Προσοχή:
Για τις αντωνυμίες «τον» και «αυτόν» ο κανόνας του τελικού -ν- δεν ισχύει. 
(Π.χ.: Αυτόν ζητάω)


Διάκριση Προσωπικών Αντωνυμιών - Οριστικών Άρθρων

Θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να μη μπερδέψουμε κάποιους τύπους του οριστικού άρθρου με ορισμένους αδύναμους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας του γ’ προσώπου. Π.χ.:
Της μίλησες για το θέμα μας; (αντωνυμία)
Η τσάντα της Μαρίας είναι καινούργια. (άρθρο)

Για να τα ξεχωρίζουμε πρέπει να θυμόμαστε ότι μετά τα άρθρα υπάρχει κάποιο ουσιαστικό. (Π.χ.: Πήγε για ψώνια με τις φίλες της, ενώ μετά τις αντωνυμίες (ή πριν) υπάρχει ρήμα.  (Πχ: Τον διέταξε να φύγει.)







Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήρια αξιολόγησης από την Τράπεζα Θεμάτων με θέμα "Αναλφαβητισμός" - Α΄ Λυκείου

Β΄ ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

Η Σημασία της Εκμάθησης Ξένων Γλωσσών