ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ




ΣΥΝΔΕΣΗ  ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ,  ΠΕΡΙΟΔΩΝ  ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ  ΚΑΙ  ΕΝΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ  ΓΡΑΠΤΟ  ΛΟΓΟ



Πολλές φορές δυσκολευόμαστε να επιλέξουμε την κατάλληλη φράση που θα επιφέρει συνοχή και αλληλουχία στο κείμενό μας. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες φράσεις που μπορούμε να χρησιμοποιούμε συχνά για να επιτύχουμε το στόχο μας. 

Αρχικά σε μία παράγραφο καλό θα ήταν να υπάρχει μια θεματική πρόταση με το θέμα που θα σχολιάσουμε. Στη συνέχεια μπορούμε να επιλέξουμε κάποιον από τους τρόπους ανάπτυξης της παραγράφου (π.χ. παράδειγμα, ορισμός, αντίθεση, αίτιο-αποτέλεσμα) για να αναλύσουμε περαιτέρω το θέμα επιλογής. Σε αυτή την περίπτωση οι συνδετικές λέξεις θα πρέπει να ταιριάζουν με τον τρόπο ανάπτυξης παραγράφου που επιλέξαμε. Με άλλα λόγια, αν επιλέξω την αιτιολόγηση για την ανάπτυξη ενός θέματος, προτείνεται η χρήση φράσεων όπως "καθώς, διότι, γιατί", ενώ αν επιλέξω τη σύγκριση-αντίθεση, τότε φράσεις όπως "Αντιθέτως" και "Ωστόσο" ταιριάζουν καλύτερα. Τέλος, η κατακλείδα της παραγράφου βοηθάει στη σύνοψη του νοήματος και στην καλύτερη κατανόηση των συμπερασμάτων της παραγράφου. 


Τρόποι έναρξης μιας θεματικής περιόδου:
Αρχικά… Καταρχάς… Είναι γνωστό ότι... Δεν υπάρχει αμφιβολία... Είναι γεγονός ότι...  Λέγεται συχνά ότι...

Λεπτομέρειες:
Στη συνέχεια… Επίσης… Επιπρόσθετα… Θα ήθελα να προσθέσω ότι… Γενικότερα… Ειδικότερα... Πράγματι... Πιο συγκεκριμένα... Αναλυτικότερα... Γι’ αυτό το λόγο λοιπόν... Με άλλα λόγια... Φυσικά... Βέβαια... Αναντίρρητα... Έτσι… Οπωσδήποτε... Στην περίπτωση αυτή... Αυτό ισχύει στο μέτρο που.... Είναι αλήθεια ότι... Εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία... Κατά συνέπεια είναι ανάγκη... Σε μια τέτοια περίπτωση.... Στο πλαίσιο αυτό κατανοούμε... Με δεδομένα τα παραπάνω… Έτσι.. Γι’ αυτό.. Γι’ αυτό το λόγο…

Κατακλείδα:
Συνοψίζοντας… Συμπεραίνοντας… Έτσι… Επομένως... Άρα… Εύκολα, λοιπόν, μπορεί ο καθένας να συμπεράνει…


Άλλες συνδετικές λέξεις που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε...

·       Για να εισαγάγουμε την άποψή μας:

Κατά τη γνώμη μου… Κατά την άποψή μου… Πιστεύω ότι… Νομίζω ότι… Υποστηρίζω ότι… Έχω την άποψη ότι… Έχω τη γνώμη ότι… Είμαι σίγουρος/η ότι… Έχω πειστεί, (είμαι πεπεισμένος/η) ότι…

·       Για να εισαγάγουμε μια σειρά από επιχειρήματα:

Κατ’ αρχάς,… ∆ευτερευόντως,… Τέλος,…

·       Για να προσθέσουμε επιχειρήματα:

Ακόμα,… Περαιτέρω,… Επίσης,… Εκτός από αυτό,…

·       Για να εκφράσουμε ένα αίτιο:

εξαιτίας του γεγονότος  ότι… επειδή… οφείλεται σε…(στο ότι)

·       Για να εκφράσουμε αποτέλεσμα:

Γι’ αυτό το λόγο… Συνεπώς,… Άρα,… Ως αποτέλεσμα,… Το γεγονός αυτό .. Ως συνέπεια (έχει)… Κατά συνέπεια,

·       Για να δώσουμε έμφαση:

Φυσικά,… Προφανώς, Αναμφισβήτητα,… Χωρίς αμφιβολία… Οπωσδήποτε … Γίνεται ξεκάθαρο ότι…

·       Για να δώσουμε παραδείγματα:

Για παράδειγμα…, τέτοιο όπως… …, όπως…

·       Για να γενικεύσουμε:

Γενικά,… Σε γενικές γραμμές… Συνολικά,…

·       Για να δηλώσουμε κάτι που ισχύει:

Κατά κάποιο τρόπο… Μέχρι ένα βαθμό… Μέχρι ένα σημείο…

·       Για να δηλώσουμε αντίθετες απόψεις:

Παρ’ όλο που…. Παρ’ όλα αυτά… Αν και… Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι… Πάντως,… Μολονότι…

·       Για να δηλώσουμε τις απόψεις άλλων:

Πιστεύεται ότι… Μερικοί πιστεύουν ότι… Είναι γενικά αποδεκτό ότι…

·       Για να συνοψίσουμε:

Συμπερασματικά,… Για να συνοψίσουμε,… Για όλους τους παραπάνω λόγους… Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω… Τελικά…

·       Για να αναφέρουμε ένα θέμα:

αναφορικά με… σχετικά με…  σε σχέση με…  σε ό,τι αφορά …










Ροδαμάνθη Σοφικίτου, Φιλόλογος


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήρια αξιολόγησης από την Τράπεζα Θεμάτων με θέμα "Αναλφαβητισμός" - Α΄ Λυκείου

Β΄ ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

Η Σημασία της Εκμάθησης Ξένων Γλωσσών